Sunday, May 27, 2012

PAC MIDA 2012

Mest ramai orang yang tertanya-tanya apa itu ujian PAC. secara ringkas nya pac ialah program assesment center yang dijalan kan oleh pihak JPA atau pun Badan berkanunu seperti Mida dan lain-lain.

oleh itu tergerak hati aku untuk berkongsi pengalaman yang aku lalui di ujian PAC mida baru-baru ini bertarikh 26 May 2012 di MITI komplek kerajaan jalan duta.

FUhhhhhhhhhhhhhhhhh...............mula mula dapat email panggilan ujian ni memang bersyukur sangat, sbb ingat x lepas dah ujian bertulis hari tu. lepas baca surat panggilan memang kecut perut habis la aku..mana tak nya kena pakai pakaian sukan. sah2 kena berlari..sebb nak kena buat ujian fizikal katanya...

kalau 2 tahun lepas x dak masaalah lah aku masih slim..hahaha..sekarang dah over slim dah.adui..

secara basic nya ujian ini akan menilai perseta dari segi :

1.sahsiah diri
2.jati diri
3.personaliti
4.kekuatan fizikal
5.kepimpinan

harap bakal-bakal perserta ujian PAC lepas ini bersedia.

untuk persediaan aku pun mula lah search dekat internet apa itu PAC, keluar lah macam2..ada yang kata pac ini kena buat semingu ada kata 3 hari.tapi semua tu bergantung kepada jabatan masing-masing.

sebab kawan aku pun dapat ujian pac dekat kastam penolong pegawai kastam kalau x salah aku. tapi ujian dia selama 2 hari..maksudnya lebih mencabar lah.

ujian dia lagi dasyat kena lari 2.4 km kalau x silap aku, kena buat si-up lagi, mcn2 jugak lah ujian fizikal dia buat. kena buat ujian personaliti 200 soalan, latihan berkumpulan dan mcn2 lagi lah. untuk persedian calon perlu bersedia dari segi mental dan fizikal.


ini pengalaman aku....

mula-mula pergi sana kena register jam 7.30 pagi. tp nak ada 30 minit awal. nasib lah kawan aku ada tolong hantar kan terima kasih sangat2 razi, jasa mu tidak akan ku lupakan..hahahaha.

bermula lah ujian kami..masuk ke dewan dengar taklimat dari pengarah mida..dia cakap untuk jawatan pengawai ehwal ekonomi gred E41 ni pemohonan melebihi 4600 orang, setelah ditapis beberapa ribu sahaja dipangil untuk ujian bertulis. untuk ujian bertulis nanti aku cite lain..alhamdulilah aku berjaya melepasi ujian bertulis ini. Untuk ujian Pac ini kalau x silap aku lebih kurang 300 orang dipanggil. dan pengarah tu cakap nak pakai 30%. lebih kurang ada 90 kekosongan lah kalau x silap.


ujian yang pertama ialah ice breaking.

dalam ujian ni perkenalkan diri, dan perlu ingat semua nama dalam ahli kumpulan contoh kumplan aku 19 orang.kena la hafal dalam masa 1 minit. nasib aku ingt.huhuhuu....

ujian kedua LDK latihan dalam kumpulan;

untuk menguji tahap kerjasama dan memberi idea..dalam kumpulan ni nanti boleh la nampak yang akan over2 padahal x tau apa pun..kalau boleh beri lah idea yang matang dan jelas, bukan idea yang kebudak2 kan. nasib aku lah duduk dalam kumpulan ramai yang fress grad. jadi idea nye bermacam2 lah.

ujian ketiga pun LDK jugak tapi kena PUBLIC SPEAKING.

ujian ni nak tengok tahap keyakinan diri untuk bercakap. jadi kalau tak ada idea pun cakap ja, asalkan x dok diam...untuk public speaking kena perlu ada maklumat,isu-isu semasa. english pun kena praktis juga. penting. nasib la aku dapat tajuk CAREER IN FACTORIES. nasib lah x susah sangat.

ujian keempat Kekuatan Fizikal:

yang ini apa lagi, lari la jawab nya..untuk ujian ni kami kena berlari mengeliling bagunan MITI. yang berbukit-bukit sejauh 2km rasanya. diberi masa 20 min. sangat panjang masanya. alhamdulilah aku lepas.masa larian aku lebih kurang 7min.

ujian kelima tahap kreativiti.

kami kena buat tarian, apa2 jenis tarian. semua ini untk menguji kreativiti dan idea. tapi ada udang disebalik mee, disebalik ujian ini. perlu berhati-hati. hal ini kerana phak fesi akan menguji tahap kecergasan kita selepas berlari tadi, sbb mereka nak lihat sama ada kita masih cergas atau tidak, kalau lepas lari x dak semangat dah kita akan fail. semua ini terdapat dalam pernilaian. mereka akan provoke kita sehingga habis program dalam keadaan letih dan lesu..mental kena kuat.


akhirnya aku berjaya tamat ujian ini..aku sudah lakukan yang terbaik, selebihnya berdoa dan tawakal kepada maha esa. kalau ada rezeki insyallah aku lulus ujian ini. amin.

kepada kawan2 diluar sana semoga anda semua berjaya menempuhi ujian Pac ini.

Harap pengalaman ini dapat membantu anda semua.

Best Of Luck To You All.





6 comments:

  1. owh yeke? awak dapat ye pangilan PAC ni... awak tau melalui apa ye? email ke? sy dapat jugak tau... tp sy dapat tau lambat... so skrg macam mana awak dapat tak untuk intrview?

    ReplyDelete
  2. ye awak saya dapat..dan p buat ujian nie..saya xdapt pun interview..agak susah la ujian nie..sebab satu group ada lebih kurang 20 org..pening pala, apa yang diarang nak tgk pun x tahu..

    ReplyDelete
  3. ari sabtu nih ade PAC MIDA....
    cuaknye!!!
    awal betul kena lapor diri....
    mmg pack ke program?
    alamak stamina dah laaa out....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai miss scofield..mida nye test x la pack sgt untuk ujian fizikal tak teruk biasa je..lari lebih kurang 2km je..tapi baru2 nie sy p pac untuk imigresen memang teruk lah.. nanti sy buat entry. untuk berkongsi..

      Delete
  4. hai miss scofield..mida nye test x la pack sgt untuk ujian fizikal tak teruk biasa je..lari lebih kurang 2km je..tapi baru2 nie sy p pac untuk imigresen memang teruk lah.. nanti sy buat entry. untuk berkongsi..

    ReplyDelete